Vervolgtraining

Graanschuur Brufe

Na de mindfulness training is het prettig om door te gaan met oefenen. Ik bied diverse vervolgtrainingen aan.

Compassietraining is een intensieve vervolgtraining op de mindfulness cursus. De training omvat acht bijeenkomsten om de week.

Compassietraining helpt bij het verder openen van het hart. Het is een moedige houding om te kritische reacties te verminderen  In de training leer je je zelfacceptatie versterken.  Zelfcompassie heeft een helende werking op schaamte, schuldgevoelens en gevoelens van minderwaardigheid. Zelfcompassie verzacht de impact van moeilijke levensgebeurtenissen. De training bestaat uit mindfulness oefeningen, visualisatie en schrijfoefeningen.

Je kunt deelnemen als je ervaring hebt met mindfulness training of meditatie en als je dagelijks 5 – 30 minuten per dag wilt oefenen. De training vraagt om het stap voor stap durven toelaten van je kwetsbaarheid. Of om met de Kleine Prins te spreken:  Enkel met het hart kan men goed zien, het essentiële is onzichtbaar voor onze ogen’

In de training maken we gebruik van het werkboek Compassievol Leven van Frits Koster en Erik van den Brink en een begeleidende cd met oefeningen.

Vipassana meditatie vormt de levende mindfulness-bron. Om de week bied ik de gelegenheid tot meditatie beoefening in de vipassana traditie. Je maakt  kennis met boeddhistische wijsheid volgens de meditatietraditie uit Thailand en Birma. We starten met een begeleide zit en loopmeditatie, er is een korte toelichting op de bedoeling van het mediteren en we zitten in stilte. Welkom op donatie basis. Donderdag om de week van 20.00 – 21.30. Aanmelden noodzakelijk.

 Een vipassana retraite biedt de mogelijkheid om het gewaarzijn te versterken en te ervaren hoe subtiele signalen van lichaam en geest zich aandienen als we stiller en stiller worden. We doen niets, we veranderen niets, we zijn innerlijk getuige van de dynamiek van geest en lichaam. We oefenen volgens de vipassana methode, waarbij zitmeditatie en loop meditatie worden afgewisseld met eetmeditatie of andere dagelijkse activiteiten. Metta meditatie en mindful bewegen maken onderdeel uit van de retraite.  Ria Kea is ervaren meditatie leraar in opleiding www.riakea.nl En Chris Grijns beoefent sinds 1990 vipassana meditatie en begeleidt beginnende mediterenden. Aan belangstellende wordt het aanmeldformulier toegestuurd.

De Stilte en Genieten retraite

Een week lang de mindfulness training volgen en tot rust komen tijdens het wandelen. Op veler verzoek organiseer ik een reis die dit mogelijk maakt. Loop en oefen mee eind september in het mooie Portugal. Het intensieve oefenprogramma combineren we met afwisselende wandelingen vanuit de standplaats waar we fantastisch worden verzorgd. Vraag de folder aan

Awakening Joy Een nieuwe invalshoek om met aandacht te oefenen. Ontdek wat je ervan weerhoudt om dankbaar en blij te zijn. Ontdek hoe je dagelijks je  levensvreugde kunt voeden. De groep komt een keer per twee weken bij elkaar, en daarnaast oefen je samen met een joy buddy. De basis van de training bestaat uit mindfulness meditatie. We richten ons op het ontwikkelen van diepmenselijke kwaliteiten als dankbaarheid, blijdschap, medevreugde, vergeving en vriendelijkheid. We ervaren de kracht van een positieve intentie. En we laten ons inspireren door James Baraz: en zijn Engelstalig boek Awakening Joy. De training bied ik aan met Mirjam Sigling, Locatie: Amsterdam Noord.

Meer over Mindfulness